Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.
The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.
The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.
However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.
Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.
The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.
It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.
4. Juni 2024, 18.00 bis 20.00 Uhr Kunstuniversität Linz Hauptplatz 6, 4020 Linz Glashörsaal D
Die Baukultur lädt zum Gastvortrag von Tobias Hönig & Thorsten Erl.
Vom sich räumlich und inhaltlich neu erfinden eines Architekturdepartments und der Rolle, die Hochschulen in Transformationsprozessen spielen können
2013 hat die seit den 1970er Jahren auf einem autogerechten Campus am Rand der Stadt untergebrachte Universität Siegen sich dazu entschieden ihren Lehr- und Forschungsbetrieb peu à peu in die Innenstadt zu verlegen. Damit wuchs ihr Gewicht als ohnehin maßgeblicher Akteur der Siegener Stadtentwicklung immens an. Die sich mit ihrer Entscheidung eröffnende Chance Desurbanisierungsprozessen entgegenzuwirken nimmt sie dabei umso bewusster wahr. Angesichts sich in der Zwischenzeit eröffneter Krisen und ihrer zunehmenden Verstetigung, führen einige längst mit Entschiedenheit gestellte Weichen mittlerweile direkt auf nachdrückliche Fragezeichen zu.Einen prototypischen Horizont, wie dieses Jahrhundertprojekt dennoch fortzuschreiben sein könnte, eröffnet der zunächst nicht räumlich, sondern eigentlich rein inhaltlich gedachte Reformprozess des Siegener Architekturdepartments. Mit der Frage nach zeitgenössischer, zukunftsorientierter Architekturlehre und -forschung in der Architektur im Hinterkopf, bat das Department die Universitätsleitung darum, eine zum Abbruch freigegebene Industriehalle innerhalb der innerstädtischen Masterplanung, im Rahmen eines wettbewerblichen Verfahrens mit 6 Büros und einer vorgeschalteten Summerschool, unter Beteiligung ihrer und Studierender aus dem gesamten deutschsprachigen Raum (u.a. aus Linz), entwickeln zu dürfen.Thorsten Erl und Tobias Hönig berichten über Konzeption und Verlauf dieses Prozesses und die sich eröffnenden Perspektiven.
Prof. Dr. Thorsten Erl
Lehr- und Forschungsgebiet Städtebau (stdtb)
Neue Architekturschule N AS, Universität Siegen
+ metris studio für architektur, stadt und landschaft, Heidelberg
Prof. Tobias Hönig
Lehr- und Forschungsgebiet Gebäudelehre und Entwerfen (LFGE)
Neue Architekturschule N AS, Universität Siegen
+ c/o now, Berlin