Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.
The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.
The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.
However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.
Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.
The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.
It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.
Der OÖ Kunstverein startet wieder mit voller Energie in die Planungen für das kommende Ausstellungsjahr 2026.
Wir möchten 2026 als ein Jahr voller spannender Ausstellungskonzepte, kritischer Auseinandersetzung und lebendiger Dialoge gestalten. Unser Fokus liegt auf zeitgenössischen Positionen - mutig, experimentell, relevant. Dabei ist uns besonders wichtig, sowohl neuen Stimmen zu begegnen als auch die aktive Beteiligung unserer bestehenden Mitglieder zu fördern und sichtbar zu machen. Ob als Künstler:in, Kurator:in oder ldeengeber:in - wir freuen uns über Projektvorschläge, die aktuelle Themen verhandeln, raumgreifende Präsentationsformen wählen oder ungewöhnliche Perspektiven eröffnen.
Willkommen sind sowohl Einzel- als auch Gruppenprojekte, Formate innerhalb und außerhalb klassischer Ausstellungskontexte sowie
Vorschläge für begleitende Side-Events.
Zur Einreichung eingeladen sind alle Künstler:innen und Kurator:innen; eine Mitgliedschaft im OÖ Kunstverein ist nicht zwingend erforderlich. Die einreichende Person muss nicht notwendigerweise an dem vorgeschlagenen Ausstellungsprojekt beteiligt sein. Es ist jedoch wichtig, dass alle erwähnten Künstler:innen im Einreichungsprozess über ds vorgeschlagene Projekt informiert sind und der Ausstellungsvereinbarung des OÖ Kunstvereins zustimmen.
Galerieplan und Ausstellungsvereinbarung sind auf unserer Website zu finden.
Einreichungen bis 15. Juni 2025 ausschließlich per E-Mail an:
jury@ooekunstverein.at
Die Einreichung (1Datei als PDF, max. 8 Seiten, max. 8 MB!) soll beinhalten:
*Titel der Ausstellung
* Ausstellungskonzept (max.1-2 Seiten)
* Kostenkalkulation (Wir haben ein festgelegtes Budget zur Verfügung,
siehe Ausstellungsvereinbarung)
* Bildmaterial, Visualisierung (max. 4 Seiten)
* CVs aller beteiligten Künstler:innen in Kurzform (inkl. Websites,
gesamt max. 1 Seite)
* Zeitliche Präferenz im Ausstellungsjahr (zur besseren Planung
unsererseits)
* Ansprechperson (Adresse, Tel.Nr., E-Mail, Website)
Die Jurysitzung findet Ende Juni statt. Die Entscheidungen werden spätestens Anfang September 2025 bekanntgegeben.
Kontakt bei Rückfragen:
Theresa Muhl, Ausstellungsmanagement & Produktion
info@ooekunstverein.at