Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.
The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.
The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.
However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.
Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.
The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.
It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.
Verlängerte Einreichfrist: 16. Juni 2024, 23.59 Uhr VERLÄNGERTE EINREICHFRIST!
Das forum - Kunstuniversität Linz plant für 2025 erstmals einen Jahreskalender herauszugeben, der einen spannenden Querschnitt von Arbeiten unserer Absolvent*innen, die auch Mitglied im Verein forum – Kunstuniversität sind, repräsentiert.
Thema: das Jahresklima
Das Klima, der Klimaschutz, die Klimaklebenden, der Klimawandel, die Klimakrise; das Arbeitsklima oder das Gesprächsklima – das Klima betrifft uns alle jeden Tag und zu jeder Jahreszeit.
Hauptgesprächsstoff ist gern mal das Wetter. Meistens passt es nicht zur momentanen individuellen Verfassung. Es ist zu heiß, zu kalt, zu neblig, zu feucht, zu trocken, oder einfach die falsche Jahreszeit. Dabei ist jeder Zustand ein Schauspiel, zu jeder Jahres-, Tag- und Nachtzeit gibt’s Eindrückliches zu beobachten.
Aber auch im Lebens- und Arbeitsumfeld gibt es unterschiedliche Stimmungen und Atmosphären, die je nach Klima Emotionen auslösen, die uns prägen und beeinflussen.
Zu diesem Themenbereich bitten wir um Beiträge im Hochformat.
Beschreibung:
Der Jahreskalender wird als hochwertiger Kunstkalender in einem Sonderformat gedruckt.
Für jedes Monat wird eine Abbildung einer künstlerischen Arbeit ausgewählt. Die Abbildung wird im Ausdruck ungefähr die Größe von A3 /Hochformat haben.
Die Motive können z.B. sein: Abbildung von Kunstwerken (Gemaltes, Graphik, Fotografie, etc.), Objekten oder Installationen sowie Dokumentationsfotos performativer Aktionen oder Screenshot aus Filmen, usw.
Teilnahmebedingungen:
Die Bewerbung ist ausschließlich für Mitglieder des forum - Kunstuniversität Linz jeden Alters offen, die auch Absolvent*innen der Kunstuniversität Linz sind. (BA, MA, Diplom, Phd)
Details zur Ausschreibung und zur Einreichnung
Die Einreichung ist über das Calls System der Kunstuniversität Linz möglich. Dafür ist eine einmalige Registrierung ist nötig, die dann für alle weiteren Anträge verwendet werden kann.
Anleitung zur Registrierung zum Einreichsystem