zum Inhalt

Welcome at the Interface Culture program website.

Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.

The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.

The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.

However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.

Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.

The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.

It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.

WETTBEWERB

OPEN CALL | SCHAU*fenster im Stadtzentrum von Haag

Der Verein ent – Verein zur Förderung von Kunst und Kultur im ländlichen Raum – zeigt seit 2022 in den Schaufenstern der Kunst- und Kulturwerkstatt ent zeitgenössische Kunst. Mit der SCHAU* wird das Ausstellungsformat weiterentwickelt und weitere Schaufenster im Stadtzentrum von Haag als temporäre Ausstellungssorte eingebunden.
Die Ausstellungseröffnung der SCHAU* findet am 14. Juni in Anwesenheit der Künstler*innen statt und bietet einen Rahmen für offenen und vielschichtigen Dialog. Geführte Touren mit Kunsthistoriker*innen geben vertiefende Einblicke in die künstlerischen Arbeiten.

Ziel des Vereins ent ist es, regionale Kunst- und Kulturentwicklung zu fördern sowie einen Zugang zu zeitgenössischer Kunst abseits von Ballungsräumen zu schaffen. Der Fokus liegt auf dem Ausstellungsbetrieb. In der großflächigen „Schaufenstergalerie“ des ent wird mehrmals im Jahr zeitgenössische Kunst präsentiert. Die Ausschreibung 2025 richtet sich an Künstler*innen aller Sparten, sowohl an Einzelkünstlerinnen als auch an Gruppen. Gesucht werden bis zu sechs Positionen, die das Schaufenster als Ort der Begegnung und Kommunikation in den Fokus rücken.

Die Auswahl der eingereichten Arbeiten erfolgt durch eine Jury, welcher Vorstandsmitglieder des Vereins und eine Gastkuratorin angehören. Pro Position stellen wir ein Künstler*innen Honorar in der Höhe von € 400,- brutto inkl. Transportkosten zur Verfügung. Produktionskosten (Material) werden nach Bedarf und finanziellen Spielraum des Vereins übernommen. Die endgültigen finanziellen Bedingungen werden transparent und zeitgerecht kommuniziert.

STANDORTE
Die SCHAU* bespielt mehrere Schaufenster teils leerstehender Immobilien im Stadtzentrum von Haag. Die endgültigen Ausstellungsorte werden nach der Einreichfrist bekannt gegeben. Aufgrund von zwischenzeitlichen Vermietungen oder Immobilienverkäufen können sich Standorte ändern. Stadt Haag ist öffentlich mit dem Zug erreichbar, der Bahnhof Stadt Haag liegt nur einen 10-minütigen Fußweg vom Zentrum entfernt

SCHAU* wird im Rahmen des Viertelfestivals NÖ – Mostviertel 2025 unter dem Festivalmotto „Begegnungszone“ präsentiert.

Bewerbungsende: 16/03/2025

auch unter:
www.verein-ent.at/open-call/