Acting as creative artists and researchers, students learn how to advance the state of the art of current interface technologies and applications. Through interdisciplinary research and team work, they also develop new aspects of interface design including its cultural and social applications. The themes elaborated under the Master's programme in relation to interactive technologies include Interactive Environments, Interactive Art, Ubiquitous Computing, game design, VR and MR environments, Sound Art, Media Art, Web-Art, Software Art, HCI research and interaction design.
The Interface Culture program at the Linz University of Arts Department of Media was founded in 2004 by Christa Sommerer and Laurent Mignonneau. The program teaches students of human-machine interaction to develop innovative interfaces that harness new interface technologies at the confluence of art, research, application and design, and to investigate the cultural and social possibilities of implementing them.
The term "interface" is omnipresent nowadays. Basically, it describes an intersection or linkage between different computer systems that makes use of hardware components and software programs to enable the exchange and transmission of digital information via communications protocols.
However, an interface also describes the hook-up between human and machine, whereby the human qua user undertakes interaction as a means of operating and influencing the software and hardware components of a digital system. An interface thus enables human beings to communicate with digital technologies as well as to generate, receive and exchange data. Examples of interfaces in very widespread use are the mouse-keyboard interface and graphical user interfaces (i.e. desktop metaphors). In recent years, though, we have witnessed rapid developments in the direction of more intuitive and more seamless interface designs; the fields of research that have emerged include ubiquitous computing, intelligent environments, tangible user interfaces, auditory interfaces, VR-based and MR-based interaction, multi-modal interaction (camera-based interaction, voice-driven interaction, gesture-based interaction), robotic interfaces, natural interfaces and artistic and metaphoric interfaces.
Artists in the field of interactive art have been conducting research on human-machine interaction for a number of years now. By means of artistic, intuitive, conceptual, social and critical forms of interaction design, they have shown how digital processes can become essential elements of the artistic process.
Ars Electronica and in particular the Prix Ars Electronica's Interactive Art category launched in 1991 has had a powerful impact on this dialog and played an active role in promoting ongoing development in this field of research.
The Interface Cultures program is based upon this know-how. It is an artistic-scientific course of study to give budding media artists and media theoreticians solid training in creative and innovative interface design. Artistic design in these areas includes interactive art, netart, software art, robotic art, soundart, noiseart, games & storytelling and mobile art, as well as new hybrid fields like genetic art, bioart, spaceart and nanoart.
It is precisely this combination of technical know-how, interdisciplinary research and a creative artistic-scientific approach to a task that makes it possible to develop new, creative interfaces that engender progressive and innovative artistic-creative applications for media art, media design, media research and communication.
Der öffentliche Raum in Linz wird zunehmend reguliert. Eine neue Stadtverordnung hat mit dem lange praktizierten und tolerierten Wildplakatieren Schluss gemacht – eine Veränderung, die vor allem kulturelle und künstlerische Akteur*innen trifft. Plakate von unabhängigen Kunst- und Kultureinrichtungen, einst ein fester Bestandteil des Stadtbilds und Gradmesser für die kulturellen Aktivitäten, sind heute nur noch an wenigen ausgewählten legalen Orten am Rand der Stadt sichtbar. Was bleibt, sind kommerzielle und politische Werbeflächen – jene, die es sich leisten können, gesehen zu werden. Unsere Antwort auf die wachsenden Einschränkungen informeller, kultureller Ausdrucksformen im öffentlichen Raum ist ein Open Call:
Gemeinsam wollen wir die Kunst auf die Straße zurückbringen.
PLAKATropolis ist ein stadtweites Plakatfestival, das den öffentlichen Raum für künstlerische Ausdrucksformen und kulturelle Initiativen zurückerobert. Zwei Wochen lang bespielen wir übersehene, vergessene oder streng regulierte Ecken von Linz und verwandeln sie in temporäre Zonen für Sichtbarkeit, Kritik und kollektive Imagination.
Im Rahmen dieses Open-Calls laden wir Künstler*innen, Designer*innen, Kollektive und Kunst- und Kulturinitiativen ein, mit einem eigenen Plakat Teil von PLAKATropolis zu werden.
Ausgewählte Plakate werden im Rahmen des Plakatfestivals PLAKATropolis im öffentlichen Raum der Stadt Linz präsentiert. Wir setzen uns nach dem 8. September für die Details mit dir/euch in Verbindung. qujOchÖ übernimmt die Produktion und Präsentation der ausgewählten 40 Plakate. Beteiligte Künstler*innen erhalten ein Exemplar ihres Plakats, ein Exemplar der Festival-Publikation und eine symbolische Aufwandsentschädigung in Höhe von 100 Euro.
Bei Fragen schreib uns gerne an: projects@qujochoe.org
Link: https://qujochoe.org/de/event/plakatropolis_opencall
Deadline: 15.8.2025