zum Inhalt

Carolyn Amann
Superhuman: From Well-Being to Being-Good

As a language-artistic/scientific diptych, her work is dedicated to affect-sensitive media that locate themselves in an environment with the help of sensors and react to a counterpart by generating body data and measuring states of mind based on Emotional AI. The underlying concepts of emotion and psyche are examined genealogically and, by focusing on the contact zone itself, affect-sensitive media are described as relational. Starting from a techno-ecology, it uses concepts of well-being to unfold a media-technological dispositive, which helps to reveal an algorithmic rationality with which we are already interwoven, down to the smallest

Supervision
Karin Harrasser, Stephan Trinkaus 

Short Bio
Carolyn Amann studied theater, film and media studies at the University of Vienna, worked as an assistant director and dramaturge and has been writing stage works for spoken theater and opera since 2014. As a performative artist, she combines poetic and dramatic writing with jazz and new music. 

www.carolynamann.at

Selected Lectures, Publications & Works

Lectures

„The Rhythmdecoder for Somametric-Theory. An artistic approach towards an in/computability“ 16th SAR International Conference on Artistic Research. University of Porto. 09.5.2025

„cutting through mind, machines and affect-sensitive media“ am STS HUB 2025: Diffracting the Critical. FU Berlin. 14.03.2025

Drama & Libretto

„Uffrur“ (Text) Regie: Martin Butler, im Auftrag des Landesmuseum Württemberg, Uraufführung: Altes Schloss Stuttgart 30.04.2025

„Totentanz” (Konzept, Text, Performance) zusammen mit Aron Kitzig (Video, Konzept), Mesnerstüble am Liebfrauenbarg, Uraufführung: Basilika Rankweil 29.10.2023

„Dido & Aeneas“ von Henry Purcell. (Text: Prolog für Dido) Regie: Magdalena Fuchsberger, Musikalische Leitung: Jonathan Bloxham, Theater Luzern 09.09.2023

„Petit Mal“ Jazzorchester Vorarlberg feat. Carolyn Amann & Philip Yaeger. (Libretto, Performance) Regie: Marie Steiner, Komposition: Philip Yaeger. Uraufführung: Collini Hohenems, 16.06.2023

„Great Open Eyes“ (Libretto) Regie: Carmen C. Kruse, Komposition: Manuel Zwerger. Uraufführung Theater Münster 13.Mai 2023

Concertino A. Schönbergs „Verklärte Nacht“ (Text: Prelude) zusammen mit dem Trio Amnis. Regie: Marie Steiner, Video: Aron Kitzig. Jeunesse Österreich & Wiener Konzerthaus. Berio Sall. 14.01.2023

„Der zerbrochne Krug. Lustspiel von Heinrich von Kleist in einer Fassung von Bérénice Hebenstreit und mit einem neuen Schlussmonolog von Carolyn Amann.“ (Text: Schlussmonolog für Eve) Regie: Bérénice Hebenstreit, Landestheater Linz, Premiere 29.05.2021

Literature

Amann, Carolyn. „Funkenflug“ in Heimatstern. V#34. Hg.: Mörth, Wolfgang & Gabriel, Ulrich. Vorarlberger Zeitschrift für Literatur: Bregenz, 2019. S.199-205.

Amann, Carolyn. „Körperfragmente “ (Auszug) in if:faktum. Gleichstellung kompakt. 3_2019. Hg.: Funktionsbereich Frauen und Gleichstellung Amt Vlbg. LR. Samson Druck, Bregenz: 2019 S.15.

Amann, Carolyn. „Warmes Wasser“ in VN, D6 Feuilleton Autorenbeiträge. Russ. Mediaverlag GmbH, Schwarzach: 27./28. April 2019. S.24-31

Amann, Carolyn. „Neu Amerika“ (Auszug) in Miromente. Zeitschrift für Gut und Bös. Hg.: Mörth, Wolfgang. Gabriel, Ulrich. Heft: 55. Dornbirn: 2019. S.28-31.

Amann, Carolyn. „Spiel allein“ in Mosaik. Zeitschrift für Literatur und Kultur. Hg.: Kirchner, Josef & Oswald, Sarah. Ausgabe 22. Salzburg: 2017. S.19-21.

Amann, Carolyn. „Ein Volksfest“ in Oozy. Periodikum für Sprache & Erotik. Hg.: Jordan, Gerhard. Diplomprojekt der Studienrichtung Design, Klasse für Grafik Design (Universität für Angewandte Kunst). Wien: 2015. S.60-65.

Amann, Carolyn. „Die Fischer“ in Die Lichtungen. Zeitschrift für Literatur, Kunst und Zeitkritik. Hg: Brunner, Helwig/ Jaroschka, Markus/(...) Heft 142/2015. Graz: 2015.

Reviews

Hartmann, Fedora. Amann, Carolyn. “‘Cutting together apart?’. Feministische Doppelspaltexperimente, trans-baradianische Apparate und gouvernementale Materialitäten.“ In: Zeitschrift für Medienwissenschaft, Jg. 29 (2/2023), S.173-78. doi.org/10.25969/mediarep/20058